Deel in mijn interesse in de Tweede Wereldoorlog en de verwachting van Jezus wederkomst...

woensdag 22 juni 2016

D-Day voor Engeland en Europa


Morgen is dan eindelijk het gevreesde en gehoopte referendum. BREXIT? Voor- en tegenstanders hebben elkaar bestookt met argumenten. Ook koningin Elisabeth heeft zich in de strijd gemengd. Bekend is dat ze liever vertrekt uit de EU. Gevreesd wordt voor het instorten van de Europese beurzen en voor een domino-effect dat het zal kunnen hebben op met name oost-europese landen. Het referendum is destijds uitgeschreven door premier David Cameron, zelf voorstander voor het blijven binnen de EU.


Wat mij betreft is dit een heel wrang referendum. Aan het licht is gebracht dat het Britse volk verdeeld is tot op het bot. Met name jonge kiezers blijven liever bij de EU, maar zij gaan in meerderheid niet naar de stembus. Dus krijg je een vertekende uitslag.


Maar wat ik het ergste vind is dat dit referendum het leven heeft gekost van het jonge, enthousiaste en lieftallig parlementslid Jo Cox. Omdat zij voorstander was van het blijven bij de EU is ze op brute wijze vermoord. Niet door een moslim, immigrant of asielzoeker. Dat wordt aangevoerd als argument door de voorstanders van een BREXIT om uit de EU te stappen. Maar door een 'doodgewone' blanke Brit, die geknipt is in zijn gedachten. Ik zou als ik een Brit was, al geen zin meer hebben in stemmen, want ik zou gesmoord zijn door verdriet. Ik moet denken aan haar echtgenoot en kinderen, die hun lieve moeder hebben verloren. Net als Nederland destijds, heeft nu ook Engeland een 'Pim Fortuin'. Maar als ik het nieuws vandaag aan de vooravond van het referendum volg, lijkt de dood van Jo Cox nu even te zijn vergeten. Zeker weten: wij vergeten haar niet!